Warszawska Kolej Dojazdowa (w skrócie WKD) – spółka zarządzająca wydzielonym systemem kolei miejskiej. Wykonuje przewozy pasażerskie na linii kolei normalnotorowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska (linia 47) z odgałęzieniem Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (linia 48). Jest to najstarszy działający obecnie w Polsce tego typu system transportu publicznego.
11 grudnia 1927 r. uruchomiona została pierwsza w Polsce normalnotorowa kolej elektryczna pod nazwą Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD). W 1951 nastąpiło przejęcie linii EKD przez Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych w Warszawie i zmiana nazwy na Warszawską Kolej Dojazdową. W latach 2000–2008 przedsiębiorstwo funkcjonowało jako PKP Warszawska Kolej Dojazdowa.
Sieć linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest zlokalizowana w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Przebiega przez obszar trzech powiatów: m.st. Warszawy, pruszkowskiego i grodziskiego, w tym 2 dzielnic m.st. Warszawy oraz 6 gmin: Warszawa Ochota, Warszawa Włochy, Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.
Działalność
Podstawowa działalność WKD obejmuje:
> organizowane przewozów pasażerskich z wykorzystaniem posiadanego taboru i zarządzanej infrastruktury,
> zarządzanie infrastrukturą, w której skład wchodzą trzy linie kolejowe
Przewozy pasażerskie:
W skład linii zarządzanych przez Warszawską Kolej Dojazdową wchodzą trzy linie kolejowe:
Linia nr 47: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Linia składa się z dwutorowego odcinka Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km i jednotorowego odcinka Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska o długości 7,544 km. Długość całkowita linii nr 47 wynosi 32,614 km.
Linia nr 48: Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. Linia składa się odcinka jednotorowego o długości 2,896 km.
Linia nr 512: Pruszków – Komorów. Linia stanowi jednotorową łącznicę technologiczną linii WKD z siecią kolejową zarządzaną przez PKP PLK S.A. Całkowita długość linii wynosi 3,165 km.
Oferta WKD obejmuje bilety jednorazowe, jednorazowe abonamentowe, jednorazowe miejskie, odcinkowe okresowe imienne i bezimienne oraz miesięczne weekendowe bezimienne. Można je kupić w kasach biletowych i biletomatach na stacjach i przystankach, u maszynistów oraz za pośrednictwem telefonu komórkowego.
Prócz regularnych przewozów, WKD uruchamia pociągi nadzwyczajne[22] oraz zarządza czterema parkingami w systemie Park&Ride.
Zarządzanie infrastrukturą:
Sieć WKD położona jest w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej oraz przebiega przez dwie dzielnice miasta (Ochotę i Włochy) i sześć gmin (Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki). Składają się na nią dwie linie kolejowe, na których łącznie ulokowano 24 przystanki i 4 stacje. Linie te są całkowicie zelektryfikowane na odcinkach pasażerskich i wyodrębnione od ogólnopolskiej sieci kolejowej, a ich połączenie z tą siecią stanowi trzecia linia będąca łącznicą technologiczną.
Linia kolejowa nr 47 relacji Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska ma łączną długość 32,614 km. Na odcinku z Warszawy do stacji Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km jest to linia dwutorowa, natomiast od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego jednotorowa.
IZBA TRADYCJI EKD/WKD:
11 grudnia 2002 r. Warszawska Kolej Dojazdowa powołała Izbę Tradycji EKD/WKD na terenie siedziby Spółki w Grodzisku Mazowieckim.
Wystawa dzieli się na następujące działy:
Okoliczności powstania EKD
Budowa linii EKD z Warszawy do Grodziska
Dwudziestolecie międzywojenne
II Wojna Światowa
Odbudowa zniszczeń wojennych
Eksploatacja linii w latach 1948 – 2002
"WUKADE" dokąd zmierzasz?
Izba Tradycji EKD/WKD posiada w swoich zbiorach liczne eksponaty i pamiątki takie jak: zdjęcia i dokumenty związane z działalnością EKD/WKD, bilety, akcesoria pojazdów szynowych, przedmioty wyposażenia technicznego, modele taboru czy makiety stacji i budynków. Wśród cennych zbiorów zgromadzonych w salach grodziskiej Izby Tradycji znajdują się: deska biletowa konduktora z lat 1939-1944, model koła jezdnego z 1927 r., hełm strażacki z 1939 r., płyty chodnikowe z napisem EKD (1926 r.), berła, fragment słupa trakcyjnego (1936 r.) oraz zegarek motorniczego z lat trzydziestych. W bogatej kolekcji można podziwiać również obrazy: Szczepana Brozycha "Lokomotywownia Grodzisk Mazowiecki" oraz Magdaleny Woźniak.Najciekawszym zachowanym do dziś eksponatem, jest wagon silnikowy EKD, produkcji angielskiej z 1927 r. z zachowanymi elementami z tego okresu, udostępniany okresowo dla zwiedzających. W 2016 r. dołączył do niego elektryczny zespół trakcyjny serii EN94 (EN94-40) z 1972 r.
CIEKAWOSTKA JĘZYKOWA:
"WUKADKA" - nie jest skrótowcem z punktu widzenia nauki o języku, lecz rzeczownikiem. WUKADKA – kolejka WKD, czyli pociąg lub linia Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rzeczowniki tworzone w ten sposób często są efemerydami lub okazjonalizmami – wyrazami nazywającymi zjawisko, obiekt lub przedmiot istniejące tu i teraz. Tylko nieliczne z nich wchodzą na stałe do języka, znajdują swoje miejsce w słownikach i są rozpoznawalne przez kolejne pokolenia użytkowników.
źródło: www.wkd.com.pl; Wikipedia; www.nck.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz