COPE MSWiA realizuje zadania na rzecz projektów, w szczególności w przedmiocie bezpieczeństwa wewnętrznego, migracji i azylu, oraz zadania związane z uczestnictwem we wdrażaniu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz środków pochodzących z innych programów, w zakresie powierzonym właściwymi umowami i porozumieniami.
PRZEDSIĘBRANE FUNDUSZE:
> Fundusze 2007-2013
EFI – Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich - Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich powstał na mocy decyzji Rady 2007/435/WE z dnia 25 czerwca 2007 roku. Celem Funduszu jest wspieranie działań podejmowanych przez państwa członkowskie mających na celu umożliwienie obywatelom państw trzecich wywodzącym się z różnych środowisk gospodarczych, społecznych, kulturowych, religijnych, językowych i etnicznych spełnienia warunków uzyskania prawa pobytu i ułatwienie ich integracji ze społeczeństwami europejskimi. Fundusz koncentruje się w pierwszym rzędzie na działaniach związanych z integracją nowo przybyłych obywateli państw trzecich. W systemie wdrażania Funduszu, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pełni funkcję instytucji odpowiedzialnej, natomiast COPE MSWiA jest instytucją delegowaną.
EFPI – Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów - Parlament Europejski, wraz z Radą Unii Europejskiej, przyjęły Decyzję ustanawiającą Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jako część programu ogólnego “Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”. Celem ogólnym funduszu jest wspieranie wysiłków podejmowanych przez państwa członkowskie zmierzających do usprawnienia zarządzania powrotem imigrantów we wszystkich jego wymiarach poprzez stosowanie koncepcji zintegrowanego zarządzania oraz poprzez umożliwianie państwom członkowskim realizacji wspólnych działań lub działań krajowych ukierunkowanych na osiągnięcie celów Wspólnoty zgodnie z zasadą solidarności, z uwzględnieniem wspólnotowego prawodawstwa w tej dziedzinie i z pełnym poszanowaniem praw podstawowych.W systemie wdrażania Funduszu, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pełni funkcję instytucji odpowiedzialnej, natomiast COPE MSWiA jest instytucją delegowaną.
EFU – Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców - Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców powstał na mocy decyzji Rady 2000/596/WE z dnia 28 września 2000 roku. Była to pierwsza edycja Funduszu ustanowiona na lata 2000-2004, mająca na celu wspieranie państw członkowskich Unii Europejskiej w wysiłkach towarzyszących przyjmowaniu uchodźców i wysiedleńców oraz ponoszeniu wszelkich konsekwencji ich pobytu. Obok Wspólnego Europejskiego Systemu Azylowego, fundusz służy realizacji idei jaką jest utworzenie obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości otwartego dla osób, które zmuszone okolicznościami, zgodnie z prawem ubiegają się o ochronę w Unii Europejskiej. W ramach edycji 2000-2004 budżet Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców wynosił 216 milionów euro. Mając na uwadze pozytywne doświadczenia zgromadzone podczas funkcjonowania pierwszej fazy funduszu oraz powiększający się dorobek w dziedzinie wspólnotowych aktów prawnych dotyczących azylu, Unia Europejska decyzją 2004/0032/WE wyraziła wolę kontynuowania Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w latach 2005-2010. Polska jako nowy kraj członkowski korzysta ze środków funduszu od 1.05.2004 roku. W roku 2007 decyzją 575/2007/EC Państwa Członkowskie wyraziły wolę kontynuowania Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w latach 2008-2013 (częściowo zastępując drugą edycję EFU).
FGZ – Fundusz Granic Zewnętrznych - Parlament Europejski wraz z Radą Europejską dnia 23 maja 2007 r. przyjęły Decyzję nr 574/2007/WE ustanawiającą Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007–2013 jako część programu ogólnego „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”. Fundusz ma przyczyniać się do osiągnięcia następujących celów:
Skutecznej organizacji zadań związanych z kontrolą granic zewnętrznych i nadzorem nad nimi;
Skutecznego zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób na granicach zewnętrznych w celu zapewnienia z jednej strony wysokiego poziomu ochrony granic zewnętrznych, a z drugiej strony sprawnego przekraczania granic zewnętrznych zgodnie z dorobkiem Schengen, w tym z zasadą traktowania z szacunkiem i zasadą godności;
Jednolitego stosowania przez Straż Graniczną przepisów prawa wspólnotowego dotyczącego przekraczania granic zewnętrznych, w szczególności przepisów rozporządzenia (WE) nr 562/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen);
Poprawy zarządzania działaniami organizowanymi w państwach trzecich przez służby konsularne oraz inne służby państw członkowskich w zakresie przepływów obywateli państw trzecich na terytorium państw członkowskich, a także współpracy między państwami członkowskimi w tej dziedzinie.
Decyzją Komisji Europejskiej nr 599/2007/WE z dnia 27 sierpnia 2007r. przyjęto wytyczne strategiczne na lata 2007-2013 wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu oraz określające priorytety z punktu widzenia Wspólnoty.
Łączna alokacja dostępna dla Polski w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych w okresie 2007-2013 to ok.78 mln euro (kwota indykatywna), w podziale na kolejne programy roczne. Maksymalne dofinansowanie wynosi 75% kosztów kwalifikowanych projektu.
Zgodnie z systemem zarządzania i kontroli przygotowanym na potrzeby wdrażania Programu SOLID, Instytucją Odpowiedzialną dla Funduszu jest Departament Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, który przekazał część zadań dotyczących obsługi Funduszu Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW jako Instytucji Delegowanej.
Funkcje Instytucji Audytowej powierzono Departamentowi Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów, a Instytucji Certyfikującej- Departamentowi Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów.
Potencjalni wnioskodawcy Funduszu to: Straż Graniczna, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, policja, wojewodowie, Urząd ds. Cudzoziemców Ministerstwo Finansów (służba celna).
Realizacja projektów w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (FGZ) odbywa się w ramach Programów Rocznych (2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013). Projekty mogą być realizowane w ramach jednego lub kilku programów rocznych (projekty wieloletnie). Nabór projektów w ramach FGZ odbywa się w procedurze bezkonkursowej. Dofinansowanie mogą otrzymać jedynie projekty, które uwzględnione zostały w poszczególnych programach rocznych zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
> Fundusze 2014-2020
FAMI – Fundusz Azylu, Migracji i Integracji - Celem FAMI jest przyczynianie się do skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi i do realizacji, wzmacniania i rozwoju wspólnej polityki w zakresie azylu, ochrony uzupełniającej i ochrony czasowej oraz wspólnej polityki imigracyjnej z pełnym poszanowaniem praw i zasad zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. Za wykorzystanie FAMI w Polsce odpowiada Departament Polityki Granicznej i Funduszy Międzynarodowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, który pełni rolę Organu Odpowiedzialnego. Część zadań została przekazana do Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSWiA jako Organu Delegowanego, w tym przygotowanie umów z beneficjentami, nadzór nad realizacją projektów, przekazywanie środków finansowych, rozliczenia i kontrole. Środki funduszu przyznawane są w ramach konkursów otwartych i zamkniętych (ogłoszenie o konkursach i ich wyniki ukazują się pod adresem: fundusze.mswia.gov.pl ) oraz bez konkursu w przypadku dofinansowania dla instytucji publicznych posiadających monopol prawny w danym obszarze.
FBW – Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego - Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego na lata 2014-2020 obejmuje dwa podstawowe komponenty:
Instrument na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz oraz
Instrument na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego
Instrument na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz
Celem ogólnym Instrumentu, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 515/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiającym, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, instrument na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz oraz uchylającym decyzję nr 574/2007/WE, jest przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii Europejskiej przy jednoczesnym ułatwieniu legalnego podróżowania dzięki jednolitej i prowadzonej na wysokim poziomie kontroli granic zewnętrznych oraz dzięki skutecznemu rozpatrywaniu wniosków wizowych Schengen, zgodnie ze zobowiązaniem Unii do poszanowania podstawowych wolności i praw człowieka. W ramach celu ogólnego Instrument przyczynia się do realizacji następujących celów szczegółowych:
wspierania wspólnej polityki wizowej w celu ułatwienia legalnego podróżowania, zapewnienia ubiegającym się o wizę usług wysokiej jakości, równego traktowania obywateli państw trzecich oraz przeciwdziałania nielegalnej imigracji;
wspierania zintegrowanego zarządzania granicami, w tym promowania dalszej harmonizacji środków związanych z zarządzaniem granicami zgodnie ze wspólnymi standardami unijnymi i poprzez przekazywanie informacji między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Frontexem, aby z jednej strony zapewnić jednolity i wysoki poziom kontroli i ochrony granic zewnętrznych, w tym poprzez przeciwdziałanie nielegalnej imigracji, a z drugiej strony – sprawne przekraczanie granic zewnętrznych zgodnie z dorobkiem Schengen, przy jednoczesnym zagwarantowaniu osobom potrzebującym międzynarodowej ochrony dostępu do niej zgodnie ze zobowiązaniami zaciągniętymi przez państwa członkowskie w dziedzinie praw człowieka, łącznie z zasadą non- refoulement.
Instrument na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego
Celem ogólnym Instrumentu, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 513/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiającym, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, instrument na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego oraz uchylającym decyzję Rady 2007/125/WSiSW, jest przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii Europejskiej. W ramach Instrumentu wskazano następujące cele szczegółowe:
zapobieganie przestępczości, zwalczanie przestępczości transgranicznej, poważnej i zorganizowanej, w tym terroryzmu, oraz wzmacnianie koordynacji i zacieśniania współpracy organów ścigania i innych organów krajowych państw członkowskich, w tym z Europolem lub innymi odpowiednimi organami Unii, oraz z odpowiednimi państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi.
zwiększanie zdolności państw członkowskich i Unii do skutecznego zarządzania ryzykami związanymi z bezpieczeństwem i zarządzania kryzysowego oraz przygotowanie i ochrona ludzi i infrastruktury krytycznej przed atakami terrorystycznymi i innymi zdarzeniami związanymi z zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
źródło: www.copemswia.gov.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz