marquee

☞ www.promogadzety.blogspot.com ☜

niedziela, 16 sierpnia 2020

KĘDZIERZYN-KOŹLE







Kędzierzyn-Koźle (cz. Kandřín-Kozlí, niem. Kandrzin-Cosel) – miasto w Polsce, w województwie opolskim oraz siedziba powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego, położone w południowo-wschodniej części Niziny Śląskiej, w Kotlinie Raciborskiej (Niecka Kozielska)[2] na Górnym Śląsku, nad Odrą przy wylocie Kanału Gliwickiego i ujścia Kłodnicy. Powstało w 1975 z połączenia czterech osobnych organizmów administracyjnych: Kędzierzyna, Koźla, Sławięcic i Kłodnicy. W Koźlu znajduje się jeden z największych portów rzecznych w Polsce. W Kędzierzynie-Koźlu znajdują się jedne z największych w Polsce zakładów chemicznych – Zakłady Azotowe Kędzierzyn, a także holding „Blachownia”. Jest to drugie co do wielkości miasto województwa opolskiego pod względem liczby ludności i obszaru.Według danych Urzędu Miasta z 31 grudnia 2019 miasto liczyło 55 750 mieszkańców. Miasto leży w południowo-wschodniej części województwa opolskiego, w środkowej części mezoregionu fizycznogeograficznego Kotliny Raciborskiej. Mezoregion ten jest najbardziej na południowy wschód wysuniętą częścią makroregionu Niziny Śląskiej. Miasto posiada dogodny system połączeń drogowych (droga C-E59). Zakończona została budowa części obwodnicy drogowej miasta, posiadamy także dogodne połączenie z autostradą A-4 w miejscowości Olszowa, do której dojazd samochodem zajmuje w zależności od miejsca pobytu w mieście od 15 do 30 minut.

W przysłowiowym zasięgu ręki – ze względu na bliskość portów lotniczych w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Ostravie – jest też dogodna komunikacja lotnicza. Kędzierzyn-Koźle leży w samym sercu Europy, stąd w odległości 300-500 km leży sześć stolic państw europejskich.

Według danych z 1 stycznia 2011 powierzchnia miasta wynosiła 123,4 km².

Kędzierzyn-Koźle nie tworzy spójnej całości – wyraźnie odrębne dzielnice są porozdzielane lasami, łąkami i polami uprawnymi. Miasto powstało w 1975 z połączenia pięciu osobnych organizmów administracyjnych: Kędzierzyna, Koźla, Kłodnicy i Sławięcic (miasto i gmina). Podzielone jest na 16 osiedli (jednostek pomocniczych gminy): Azoty, Blachownia Śląska, Cisowa, Kędzierzyn, Kłodnica, Koźle (Stare Miasto, Południe i Zachód), Koźle-Rogi, Kuźniczka, Lenartowice, Miejsce Kłodnickie, Osiedle Piastów, Osiedle Przyjaźni, Pogorzelec i Sławięcice. Ponadto zwyczajowo wyodrębnia się osiedla Koźle-Port i Powstańców Śląskich, jednak nie stanowią one obecnie jednostek pomocniczych miasta.


Warto zobaczyć:

* stare miasto Koźle (w ramach założeń średniowiecznych)
* kościół parafialny pw. św. Zygmunta i św. Jadwigi Śląskiej, ul. Złotnicza, z 1489 – XV wiek, 1570, XIX w., z wieżą gotycko-renesansową
* kościół parafialny pw. św. Mikołaja, ul. Judyma 1, z lat 1901–1902 w Kędzierzynie
* kościół parafialny pw. MB Bolesnej, ul. Kłodnicka 2, z 1928
* zespół klasztorny franciszkanów, ul. Doktora Wojciecha Czerwińskiego 5: kościół poklasztorny pw. Wniebowzięcia NMP, ob. fil. z lat 1751–1753, klasztor, ob. biura, z 1753 – XVIII w., XIX w.
* kościół ewangelicko-augsburski w Kędzierzynie, ul. Głowackiego 17, z lat 1902–1903
* kapliczka-dzwonnica, tzw. Pańszczyźniana, ul. Wyspiańskiego, 1814
mogiły żołnierzy polskich, uczestników Kampanii Wrześniowej 1939, na cmentarzu rzym.-kat., ul. Cmentarna
* mogiła zbiorowa żołnierzy I Armii WP poległych w 1945
cmentarz wojenny żołnierzy Armii Radzieckiej, ul. Jana Pawła II w Kędzierzynie
* zamek w Koźlu – najwcześniejsza faza zamku została najpewniej wzniesiona jako siedziba kasztelańska równocześnie z lokacją miasta przez Kazimierza opolskiego, datowaną na 1222
* mury obronne Koźla, z XIV w., z poł. XVI w.: fragment murów, ul. Kraszewskiego, fragment murów oporowy z fragmentami półkolistej bastei – baszty, obok zamku
* fortyfikacje „fryderycjańskie” Twierdzy Koźle: obwałowania i fosy, murowano-ziemne, z XVIII w
* krematorium (Sławęcice), znajduje się na placu apelowym, na terenie dawnego obozu hitlerowskiego, poza rejestrem: pomnik ku czci pomordowanym, w otaczającym lesie – liczne pozostałości wież strzelniczych i bram wjazdowych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz